Skrevet den 30-08-2018 af Hjulguide
Den eneste kontakt din bil har med vejen er dækkene, og derfor er det vigtigt at de er i orden samt ikke mindste at du kører med det rigtige dæktryk.
Kørsel med forkert dæktryk gør at du både bruger flere penge på brændstof, samt sænker det bilens bremse- og styreegenskaber.
Det er vigtigt du selv tjekker dit dæktryk for at sikre dig, at du altid opnår de optimale forhold for bilens kørsel. Når der køres med for lavt dæktryk bliver dækket for varmt og har større risiko for skader, bilen bliver ustabil og bremsekraften bliver markant dårligere - udover det forringes brændstoføkonomien helt op til 12 procent hvis du blot afviger 0,5 bar fra det korrekte dæktryk.
Se hvilket dæktryk din bil kører med
For at finde det korrekte dæktryk til din bil skal du aflæse bilens dæktrykstabel. Denne tabel er ofte placeret i døråbningen på et skilt, i tankdækslet eller i bilens instruktionsbog. Dæktrykket er opgivet ud fra dækstørrelsen og kan være opgivet i enten kPa, Bar, PSI eller Kp/cm2.
Brug vores tabel nedenfor for at omregne dit dæktryk.
Omregningstabel til dæktryk
Kilopascal (kPa) | Bar | Psi | Kp/cm2 |
---|---|---|---|
150 | 1,5 | 21,8 | 1,53 |
160 | 1,6 | 23,2 | 1,63 |
170 | 1,7 | 24,7 | 1,73 |
180 | 1,8 | 26,1 | 1,84 |
190 | 1,9 | 27,6 | 1,94 |
200 | 2,0 | 29,0 | 2,04 |
210 | 2,1 | 30,5 | 2,14 |
220 | 2,2 | 31,9 | 2,24 |
230 | 2,3 | 33,4 | 2,35 |
240 | 2,4 | 34,8 | 2,45 |
250 | 2,5 | 36,3 | 2,55 |
260 | 2,6 | 37,7 | 2,65 |
270 | 2,7 | 39,2 | 2,75 |
280 | 2,8 | 40,6 | 2,86 |
290 | 2,9 | 42,1 | 2,96 |
300 | 3,0 | 43,5 | 3,06 |
Tommelfingerreglerne om dæktryk
Der er et par gode tommelfingerregler når det kommer til dæktryk. Den første er at tjekke dit dæktryk hver gang du tanker bilen eller som minimum en gang om måneden. De fleste tankstationer har maskiner hvor du lynhurtigt kan indtaste det ønskede dæktryk og derefter pumper den selv luft i dækket.
Tjek dit dæktryk når dækkene er kolde - Det vil sige tag den korteste tur ned til den nærmeste dæktryk maskine og lad være med at tjekke dæktrykket når du har kørt 100 kilometer på motorvejen. Luften i dækkene udvider sig når det er varmt og det giver en misvisende visning om trykket i dækket.
Vurder hurtigt dit dæktryk i indkørslen
Ved en visuel inspektion af dækkets form kan du hurtigt vurdere om der skal tjekkes dæktryk. Dette gøres ved at se på dækkets form bagfra og forfra på bilen.
Hvis dækket står løftet i siderne fra jorden er der for meget luft i, hvis det er 'klasket' sammen er der for lidt luft, men hvis det har en pæn form mod jorden er det højst sandsynligt et korrekte dæktryk.
Se billedet nedenunder for reference af dækkets form.
Køb selv en dæktryksmåler
Hvis du selv ønsker at have en dæktryksmåler derhjemme så du hurtigt og nemt kan tjekke det præcise tryk i dækkene kan vi anbefale en smart digital dæktryksmåler til 199,- fra Dækbutikken eller en digital dæktryksmåler til nøgleringen til 99 kr. også fra Dækbutikken.
Køb smart digital dæktryksmåler til 199,- her
Køb digital dæktryksmåler til nøglering til 99,- her
Kold luft fylder mindre
Når det er koldt udenfor fylder luften mindre, derfor anbefales det i vintermånederne at hæve dit dæktryk med 0,2 bar i forhold til bilens standard dæktryk.
Har du nogen spørgsmål?
Vores chat er desværre offline men vores eksperter er klar til at hjælpe dig.
Stil dit spørgsmål herunder så svarer vi hurtigst muligt.