Hvad er ET mål?

Når du er på udkig efter nye alu eller stål fælge til bilen er der et par tekniske betegnelser der er vigtige at tage højde for. En af dem folk oftest laver fejl på når de skal vælge nye fælge er ET målet. Her på siden kan du læse mere om hvad ET mål er, hvad der sker ved forkert ET mål samt hvordan du tjekker hvilket ET mål din bil kører med.

Hvad står ET for?

ET står for “Einpress tiefe” på tysk og betyder på dansk “indpresning” eller “indpresnings mål”. ET målet på fælgen definerer hvor langt inde eller ude fælgen med dæk er placeret i forholdet til bilens ydre skærmkant.

I Danmark må dæk og fælge ikke stikke ud over dine skærmkanter og derfor er det vigtigt du vælger et korrekt ET mål på dine fælge når du skal ud og købe nye. Du må i Danmark øge akselafstanden 10mm med ET mål, så hvis din bil standard er monteret med ET35 må du vælge fælge imellem ET25 og ET45 rent lovmæssigt.

Hvad gør ET målet helt præcist?

ET målet bestemmer hvor langt ude dine hjul sidder, jo højere ET nummer jo længere inde under bilen sidder hjulene, og ligeledes rykker de længere ud mod skærmkanten ved lavere ET numre.

Fælge med forkert ET mål (indpresningsdybde) kan blive et problem hvis det er for højt eller for lavt. Hvis ET målet er for lavt kan du risikere at skrabe mod skærmkanterne og hvis det er for højt kan den gå på støddæmperen inde mod bilen.

Det er oftest ET målet der er synderen hvis bilen skraber mod skærmkanten eller støddæmperen, selvom de fleste tror det er fælgen eller dækkets bredde der er synderen.

Hvilket ET mål kører min bil med?

For alle bilmodeller er der fra producenten angivet et standard ET-mål ved standard fælgbredde. Dette ET-mål er det mest optimale for netop din bilmodel, men det betyder ikke at det skal matche helt med dine nye fælge. Oftest kan du de 10mm hver vej uden det skader din bil, men ved højere afvigelser kan du risikere at skade bilen.

ET målet står oftest angivet i bilens instruktionsbog, og ellers kan du slå din bil op i vores hjuldata database her.

Reklame